8 Eylül 2018 Cumartesi

Arabamızın Park Sensörünü Kendimiz Takalım

Merhabalar,

Bir süre yazı yazacak vaktim olmadı. Yazılımla direkt ilgili olmasa da "teknik" bir konu sayılacağı için böyle bir konuyu da hazır işi yapıyorken fotoğraflayıp buraya taşımayı uygun gördüm. Evet, konumuz bir otomobile park sensörü montajı. Ben her aldığım arabaya park sensörünü kendim taktım. Farklı forumlarda yine Opel Vectra-C, Ford Fiesta, Renault Clio Symbol, Renault Megane2 gibi araçlara nasıl park sensörü montajı yapıldığını anlatan paylaşımlar yayınlamıştım. Bu arabamda ise madem blog yazıyoruz o halde kendi blogumuzda yayınlayalım, kalıcı olsun dedim. :)

Aslında arabanın markasının veya modelinin bir önemi yok. Bu çalışma Audi A3 ile yapıldı fakat her marka model otomobilde işlemler 3 aşağı, 5 yukarı hep aynı. Dolayısıyla benim aracımın markası modeli uymuyor diye düşünmeyin hepsine uyar bu yazı. :) Daha önce farklı araçlarla tecrübe ettiğim için kesin konuşuyorum. 

Dikkat edilecek noktalar ve Araçtan araca olası farklılıklar şunlar oluyor:
        1. Tampon demiri her araçta farklı yükseklikte konumlanıyor. Onu iyi hesap etmek gerekiyor. Eğer plastik tamponun altındaki metal tampon demirinin hizasından delik açarsanız sensör için arkada boşluk olmayacağı için o deliği boşuna açmış oluyorsunuz. Çok şükür şimdiye kadar öyle bir hata yapmadım. Ancak dikkat isteyen bir konu. Bu aracımda tampon demirinin alttından tampon plastiğinin alt ucuna kadar olan mesafeyi ve üst ucundan yine tampon plastiğinin alt ucuna kadar olan mesafeyi içerden ölçtüm. Daha sonra dışardan da aynı ölçümleri yapıp siyah renkli bir tahta kalemiyle (elinizle silince hemen çıkıyor işaretlediğinz yerler) işaretledim. Fotoğraflarda 43cm aralıklarla işaretlediğim çizgi tampon demirinin hemen üstünde olacak şekilde ölçümleyip çizdiğim bir çizgi.
        2. Kullanım klavuzunda 30-40cm aralıklarla sensörleri monte edin diyor fakat aracın genişliğine göre bu ölçüyü bir miktar azaltıp arttırmanızda herhangi bir sakınca yok. sadece tamponun köşe kısımlarını fazla geçmemeye dikkat edin. sensörleri sağ-sol yanlara gelecek şekilde veya tam köşelere gelecek şekilde konumlandırırsanız iki araç arasına park ederken vb.gibi olmadık yerlerde ötecektir.
        3. Tavan fitilleri çok sıkı veya yapıştırılmış olan bir araç olursa yer döşemesinin altından da götürebilirsiniz ekran kablosunu. İnce kablo zaten, nereden olsa gider. Tek sıkıntısı C sütunu denilen arka koltukların oraya geldiği noktadan bagaja kabloyu göstermeden iniş yaptırmak. bazı arabalarda oldukça kolay oluyor. Bunda biraz zorlandım, sütun/direk kapaklarının altında kalın keçe vardı ve susta bile zor ilerledi. A sütunu (ön camın ordaki direkler) ve B sütunu (orta direk) kapaklarının eni dar olduğu için rahat geçiliyor fakat C sütunu (arka direk) her arabada kalın oluyor ve geçiş daha zahmetli oluyor haliyle.
        4. Bagaj havuzuna giriş her arabada farklı oluyor. sensörler tampona monte edildikten sonra kabloları tampon ile bagaj havuzu içinde kalıyor. Bu konuda en zorlandığım arac Opel Vectra-C olmuştu. Delik bulamayıp metal bagaj havuzunu punch ile (park sensörü kutusundan çıkan, matkap veya şarjlı tornavida ucuna takıp tamponda sensör deliklerini açmamızı sağlayan aparata punch deniyor) delmek zorunda kalmıştım. Renault Megane2 de'de aynı sorunla karşılaştım ama onun bagaj havuzu plastikti. Zorlamamıştı. Ford Fiesta'da ise bagaj yıkanınca suyu tahliye etmek için ufak bir lastik tıpalı delik vardı. O deliği kullanmıştım. Dediğim gibi her araçta bu tip durumlar farklı. Artık aracınızda o tür yerleri arayıp keşfetmeniz gerekiyor.
        Bu konuda şöyle bir ipucu verebilirim.mesela ben Audi A3 te giriş yapacak mantıklı bir yer bulamadım. Arkadaki simit lpg deposunun ortası vardı fakat orası da hoşuma gitmedi. aradım taradım bulamayınca bu işi akşam yapmaya karar verdim. Belki Gündüz gözüyle göremediğini akşam karanlıkta nasıl gördün diyenler olabilir. Hemen diyeyim: Zaten akşam yapma sebebim o. Cep telefonunun el fenerini yakıp arabanın altında farklı konumlara temiz bir bez üstüne, flaşı yukarı bakacak şekilde bırakıp karanlıkta bagaj içine nerelerden ışık sızdığını tespit ederek oralara abandım. ;)  C sütununu geçemeyince, oradada aynı yöntemi kullandım sustayı ışığın sızdığı yere doğru gönderdim. Tavsiye ederim. Gündüz halledemezseniz bu kısımları akşam yapın. Hakikaten gündüz çok uzun uğraş verdiğiniz bu iş akşam 5dk da bitiveriyor. :)
        5. Aklıma gelmişken yapabiliyorsanız önce dışarda 12 volt bağlayarak kutuyu açar açmaz cihazı ve tüm sensörlerini bir test edin. Ufak ihtimal ama olmaz demeyin, belki beyin veya sensörlerden biri arızalı çıkabilir, vveya ekranı, göstergesi arızalı gelmiş olabilir. Bütün işi yapıp bitirdikten sonra emeklerinizin ziyan olmaması için ufak ihtimal de olsa bu kontrolü işe başlamadan önce mutlaka yapın. DC 12 voltluk bir adaptörle kırmızı kabloyu dişi adaptör soketinin ortasındaki deliğe, siyah kabloyu da adaptörün soketinin dış kısmındakine değdirerek cihaza enerji verip kontrol edebilirsiniz. Polarite genelde böyledir orta artı, dış eksi olur fakat yine de garanti olsun diye adaptör üstündeki polarite işaretine de bir göz atın bağlamadan önce.

Montaj esnasında çektiğim fotoğrafları ve kısa açıklamalarını sırasıyla aşağıya ekliyorum. Kolay gelsin:

(not:fotoğraflara sonra açıklama ekleyeceğim. şimdilk bu kadar) 

01 baslangic ve kutu


02 kutu icerigi


03 cift tarafli bantlar yapistirildi


04 sensor delikleri icin tampon plastigi altindaki metal tampon barinin ustu secildi


05 sensor konumlari belirlenip isaretlendi


06 sensor A-B


07 sensor B-C


08 sensor C-D


09 delikler kutudan cikan punch ile delindi


10 sensor kablolari acilip boylari olculdu


11 sensorler boy sirasina sokuldu


12 kisa sensor kablosu devreye(beyin) yakin yerde olacak


13 kutu ve kablolar icin uygun yer ariyoruz


14 kutu ve kablolar icin uygun yer bulundu


15 yerlesim yerimiz sol arka camurluk uzeri


16 sensorlerimizi beyne kisa kablo yakin olacak sekilde siraladik


17 sensor kablolarini actigimiz deliklerden iceri gonderdik


18 UP yazan kisim yukarda olacak1


18 UP yazan kisim yukarda olacak2


19 kablolarin beyne montaji bu sekilde


20 en sol sensorden saga dogru A-B-C-D seklinde


21 bilgi ekrani montajina gelelim


22 geri giderken hem aynaya hem ekrana bakmak icin uygun konum


23 ayna ustune yapistirip direge kadar mesafeyi olctuk


24 kabloyu direk kapagi ve fitil altindan goturuyoruz


25 orda direk kapaginin da altindan goturuyoruz


26 arka direk en zoru


27 ilk asamada emniyet kemeri deliginden cikarttim


28 arkamizda kalan yerleri kapattik


29 buradan sonra kalin bir bakir kabloyu susta olarak kullanacagiz


30 hata-sustayi gonderirken kemerin altindan gondermisiz yanlislikla


31 hata-emniyet kemeri zamanla altindaki kablomuzu keser


32 kabloyu cikartip ustten tekrar gonderdik


33 nihayet sustamiz dogru yerden cikti


34 sol arka camurluk uzerine getirebildik ekran kablomuzu


35 yeniden sensor kablolarinin bagaj havuzu icine girisine geldik


36 simit lpg deposunun acil durum tahliye deligi geldi aklima


37 a-simit depo koruma kapagini actim


37 b-simit depo koruma kapagini actim


38 a-simit deponun ortasindaki techizat


38 b-ortada tabandaki delik kullanilabilir


39 lpg borusu motora bu delikten alta inerek gidiyor


40 kablolar icin yeterli bosluk ta mevcut


41 lpg tankinin ortasindaki deligin arac disindan gorunusu


42 lpg tankinin ortasindaki deligin arac disindan gorunusu


43 tampon demirinin hizasindan bagaj havuzuna giren bir delik buldum


44 sustanin bagaj icindeki ucu


45 sustanin kablolarin bekledigi alt taraftaki ucu


46 bagaj havuzunun icindeki susta ucu


47 kablolari sirayla sustaya bantliyoruz


48 kisa kablo en alta en uzun kablo en uste


49 boylece sensor kablolarinin sirasi karismadan bagaj soktuk


50 kablolarin bagaj icine girdigi nokta


51 sensor kablolarinin tamami bagaj icinde


52 arac altinda gorunen kablo kalmadi


53 arac altinda gorunen kablo kalmadi


54 arac altinda gorunen kablo kalmadi


55 arkadan sensorlerin gorunumu


56 sensorlerin gorunumu


57 sustadaki en uzun kabloyu cikartip D soketine takiyoruz


58 sustadaki ikinci kabloyu cikartip C soketine takiyoruz


59 sustadaki ikinci kabloyu cikartip B soketine takiyoruz


60 sustadaki en kisa kabloyu cikartip A soketine takiyoruz


61 ayna ustune sabitledigimiz ekran kablosunu da taktik


62 sol arka stop lambamizin vidalarini acip yerinden cikartiyoruz


63 eski arabamda tork anahtari gerekmisti fakat bunda ihtiyac yokmus


64 stop lambasini yavasca komple yerinden cikartiyoruz


65 kablo soketinin bagli oldugu beyaz blogu tirnaklara basip kapaktan ayiriyoruz


66 elimizde lambalarin baglandigi ciplak bir coklu duy kaldi


67 yarim kontak yapip geri vitese takiyoruz


68 arkada yanan geri vites lambamizi tespit ediyoruz


69 geri vites lambamiz alttan ikinci lamba


70 geri vites lambamiz


71 lambayi cikartip altindaki arti ucu takip ediyoruz


72 artik beyni sabitleme zamani geldi


73 sabitleyecegimiz yeri temizliyoruz


74 beynin altina yapistirdigimiz cift tarafli bandi aciyoruz


75 ve belirledigimiz yere yapistiriyoruz


76 park sensoru beyni yerine monte edilmis durumda


77 arti ucun en ince oldugu yere beynin kirmizi kablosunu tiftiklemeden bagliyoruz


78 hemen ustundeki eksi metaline de beynin siyah kablosunu tiftiklemeden takip ikisini de guzelce bantliyoruz


79 kablolari toparlayip geri cektik


80 beyaz lamba duyunu stop lamba kapagina geri taktik

81 stop lambasi eski halindeyken arac kasasindaki yuvasina yerlestiriyoruz


82 stop lambamizi takip vidalayarak ilk haline getirdik


83 daginik kablolarimizi toplayip bantladik derli toplu hale getirdik


84 yan kapagimizi da kapatarak isimizin yuzde 95 ini bitirdik


85 bitti-bir tig bulabilirsem kabloyu tavan dosemesi altina itecegim-yuzde 5 te bu iste


86 tığ bulamadım siyah silikonla yapıştırdım. sensörleri de arabanın rengine boyarsamam tamamdır. :)


Kazasız belasız günlerde kullanmanız dileğiyle. Kalın sağlıcakla...
Ersin Keciş

1 yorum:

  1. şimdi göz atarken aklıma geldi. belirteyim; ben herhangi bir futbol takımı tutmuyorum. fenerli bir arkadaştan öğrendim BFB'nin anlamını geçen gün. o yüzden birisi sormadan diyeyim dedim. tutsam kayserispor'u tutardım. :))

    YanıtlayınSil