Bir süre yazı yazacak vaktim olmadı. Yazılımla direkt ilgili olmasa da "teknik" bir konu sayılacağı için böyle bir konuyu da hazır işi yapıyorken fotoğraflayıp buraya taşımayı uygun gördüm. Evet, konumuz bir otomobile park sensörü montajı. Ben her aldığım arabaya park sensörünü kendim taktım. Farklı forumlarda yine Opel Vectra-C, Ford Fiesta, Renault Clio Symbol, Renault Megane2 gibi araçlara nasıl park sensörü montajı yapıldığını anlatan paylaşımlar yayınlamıştım. Bu arabamda ise madem blog yazıyoruz o halde kendi blogumuzda yayınlayalım, kalıcı olsun dedim. :)
Aslında arabanın markasının veya modelinin bir önemi yok. Bu çalışma Audi A3 ile yapıldı fakat her marka model otomobilde işlemler 3 aşağı, 5 yukarı hep aynı. Dolayısıyla benim aracımın markası modeli uymuyor diye düşünmeyin hepsine uyar bu yazı. :) Daha önce farklı araçlarla tecrübe ettiğim için kesin konuşuyorum.
Dikkat edilecek noktalar ve Araçtan araca olası farklılıklar şunlar oluyor:
1. Tampon demiri her araçta farklı yükseklikte konumlanıyor. Onu iyi hesap etmek gerekiyor. Eğer plastik tamponun altındaki metal tampon demirinin hizasından delik açarsanız sensör için arkada boşluk olmayacağı için o deliği boşuna açmış oluyorsunuz. Çok şükür şimdiye kadar öyle bir hata yapmadım. Ancak dikkat isteyen bir konu. Bu aracımda tampon demirinin alttından tampon plastiğinin alt ucuna kadar olan mesafeyi ve üst ucundan yine tampon plastiğinin alt ucuna kadar olan mesafeyi içerden ölçtüm. Daha sonra dışardan da aynı ölçümleri yapıp siyah renkli bir tahta kalemiyle (elinizle silince hemen çıkıyor işaretlediğinz yerler) işaretledim. Fotoğraflarda 43cm aralıklarla işaretlediğim çizgi tampon demirinin hemen üstünde olacak şekilde ölçümleyip çizdiğim bir çizgi.
2. Kullanım klavuzunda 30-40cm aralıklarla sensörleri monte edin diyor fakat aracın genişliğine göre bu ölçüyü bir miktar azaltıp arttırmanızda herhangi bir sakınca yok. sadece tamponun köşe kısımlarını fazla geçmemeye dikkat edin. sensörleri sağ-sol yanlara gelecek şekilde veya tam köşelere gelecek şekilde konumlandırırsanız iki araç arasına park ederken vb.gibi olmadık yerlerde ötecektir.
3. Tavan fitilleri çok sıkı veya yapıştırılmış olan bir araç olursa yer döşemesinin altından da götürebilirsiniz ekran kablosunu. İnce kablo zaten, nereden olsa gider. Tek sıkıntısı C sütunu denilen arka koltukların oraya geldiği noktadan bagaja kabloyu göstermeden iniş yaptırmak. bazı arabalarda oldukça kolay oluyor. Bunda biraz zorlandım, sütun/direk kapaklarının altında kalın keçe vardı ve susta bile zor ilerledi. A sütunu (ön camın ordaki direkler) ve B sütunu (orta direk) kapaklarının eni dar olduğu için rahat geçiliyor fakat C sütunu (arka direk) her arabada kalın oluyor ve geçiş daha zahmetli oluyor haliyle.
4. Bagaj havuzuna giriş her arabada farklı oluyor. sensörler tampona monte edildikten sonra kabloları tampon ile bagaj havuzu içinde kalıyor. Bu konuda en zorlandığım arac Opel Vectra-C olmuştu. Delik bulamayıp metal bagaj havuzunu punch ile (park sensörü kutusundan çıkan, matkap veya şarjlı tornavida ucuna takıp tamponda sensör deliklerini açmamızı sağlayan aparata punch deniyor) delmek zorunda kalmıştım. Renault Megane2 de'de aynı sorunla karşılaştım ama onun bagaj havuzu plastikti. Zorlamamıştı. Ford Fiesta'da ise bagaj yıkanınca suyu tahliye etmek için ufak bir lastik tıpalı delik vardı. O deliği kullanmıştım. Dediğim gibi her araçta bu tip durumlar farklı. Artık aracınızda o tür yerleri arayıp keşfetmeniz gerekiyor.
Bu konuda şöyle bir ipucu verebilirim.mesela ben Audi A3 te giriş yapacak mantıklı bir yer bulamadım. Arkadaki simit lpg deposunun ortası vardı fakat orası da hoşuma gitmedi. aradım taradım bulamayınca bu işi akşam yapmaya karar verdim. Belki Gündüz gözüyle göremediğini akşam karanlıkta nasıl gördün diyenler olabilir. Hemen diyeyim: Zaten akşam yapma sebebim o. Cep telefonunun el fenerini yakıp arabanın altında farklı konumlara temiz bir bez üstüne, flaşı yukarı bakacak şekilde bırakıp karanlıkta bagaj içine nerelerden ışık sızdığını tespit ederek oralara abandım. ;) C sütununu geçemeyince, oradada aynı yöntemi kullandım sustayı ışığın sızdığı yere doğru gönderdim. Tavsiye ederim. Gündüz halledemezseniz bu kısımları akşam yapın. Hakikaten gündüz çok uzun uğraş verdiğiniz bu iş akşam 5dk da bitiveriyor. :)
5. Aklıma gelmişken yapabiliyorsanız önce dışarda 12 volt bağlayarak kutuyu açar açmaz cihazı ve tüm sensörlerini bir test edin. Ufak ihtimal ama olmaz demeyin, belki beyin veya sensörlerden biri arızalı çıkabilir, vveya ekranı, göstergesi arızalı gelmiş olabilir. Bütün işi yapıp bitirdikten sonra emeklerinizin ziyan olmaması için ufak ihtimal de olsa bu kontrolü işe başlamadan önce mutlaka yapın. DC 12 voltluk bir adaptörle kırmızı kabloyu dişi adaptör soketinin ortasındaki deliğe, siyah kabloyu da adaptörün soketinin dış kısmındakine değdirerek cihaza enerji verip kontrol edebilirsiniz. Polarite genelde böyledir orta artı, dış eksi olur fakat yine de garanti olsun diye adaptör üstündeki polarite işaretine de bir göz atın bağlamadan önce.
Montaj esnasında çektiğim fotoğrafları ve kısa açıklamalarını sırasıyla aşağıya ekliyorum. Kolay gelsin:
(not:fotoğraflara sonra açıklama ekleyeceğim. şimdilk bu kadar)
01 baslangic ve kutu |
02 kutu icerigi |
03 cift tarafli bantlar yapistirildi |
04 sensor delikleri icin tampon plastigi altindaki metal tampon barinin ustu secildi |
05 sensor konumlari belirlenip isaretlendi |
06 sensor A-B |
07 sensor B-C |
08 sensor C-D |
09 delikler kutudan cikan punch ile delindi |
10 sensor kablolari acilip boylari olculdu |
11 sensorler boy sirasina sokuldu |
12 kisa sensor kablosu devreye(beyin) yakin yerde olacak |
13 kutu ve kablolar icin uygun yer ariyoruz |
14 kutu ve kablolar icin uygun yer bulundu |
15 yerlesim yerimiz sol arka camurluk uzeri |
16 sensorlerimizi beyne kisa kablo yakin olacak sekilde siraladik |
17 sensor kablolarini actigimiz deliklerden iceri gonderdik |
18 UP yazan kisim yukarda olacak1 |
18 UP yazan kisim yukarda olacak2 |
19 kablolarin beyne montaji bu sekilde |
20 en sol sensorden saga dogru A-B-C-D seklinde |
21 bilgi ekrani montajina gelelim |
22 geri giderken hem aynaya hem ekrana bakmak icin uygun konum |
23 ayna ustune yapistirip direge kadar mesafeyi olctuk |
24 kabloyu direk kapagi ve fitil altindan goturuyoruz |
25 orda direk kapaginin da altindan goturuyoruz |
26 arka direk en zoru |
27 ilk asamada emniyet kemeri deliginden cikarttim |
28 arkamizda kalan yerleri kapattik |
29 buradan sonra kalin bir bakir kabloyu susta olarak kullanacagiz |
30 hata-sustayi gonderirken kemerin altindan gondermisiz yanlislikla |
31 hata-emniyet kemeri zamanla altindaki kablomuzu keser |
32 kabloyu cikartip ustten tekrar gonderdik |
33 nihayet sustamiz dogru yerden cikti |
34 sol arka camurluk uzerine getirebildik ekran kablomuzu |
35 yeniden sensor kablolarinin bagaj havuzu icine girisine geldik |
36 simit lpg deposunun acil durum tahliye deligi geldi aklima |
37 a-simit depo koruma kapagini actim |
37 b-simit depo koruma kapagini actim |
38 a-simit deponun ortasindaki techizat |
38 b-ortada tabandaki delik kullanilabilir |
39 lpg borusu motora bu delikten alta inerek gidiyor |
40 kablolar icin yeterli bosluk ta mevcut |
41 lpg tankinin ortasindaki deligin arac disindan gorunusu |
42 lpg tankinin ortasindaki deligin arac disindan gorunusu |
43 tampon demirinin hizasindan bagaj havuzuna giren bir delik buldum |
44 sustanin bagaj icindeki ucu |
45 sustanin kablolarin bekledigi alt taraftaki ucu |
46 bagaj havuzunun icindeki susta ucu |
47 kablolari sirayla sustaya bantliyoruz |
48 kisa kablo en alta en uzun kablo en uste |
49 boylece sensor kablolarinin sirasi karismadan bagaj soktuk |
50 kablolarin bagaj icine girdigi nokta |
51 sensor kablolarinin tamami bagaj icinde |
52 arac altinda gorunen kablo kalmadi |
53 arac altinda gorunen kablo kalmadi |
54 arac altinda gorunen kablo kalmadi |
55 arkadan sensorlerin gorunumu |
56 sensorlerin gorunumu |
57 sustadaki en uzun kabloyu cikartip D soketine takiyoruz |
58 sustadaki ikinci kabloyu cikartip C soketine takiyoruz |
59 sustadaki ikinci kabloyu cikartip B soketine takiyoruz |
60 sustadaki en kisa kabloyu cikartip A soketine takiyoruz |
61 ayna ustune sabitledigimiz ekran kablosunu da taktik |
62 sol arka stop lambamizin vidalarini acip yerinden cikartiyoruz |
63 eski arabamda tork anahtari gerekmisti fakat bunda ihtiyac yokmus |
64 stop lambasini yavasca komple yerinden cikartiyoruz |
65 kablo soketinin bagli oldugu beyaz blogu tirnaklara basip kapaktan ayiriyoruz |
66 elimizde lambalarin baglandigi ciplak bir coklu duy kaldi |
67 yarim kontak yapip geri vitese takiyoruz |
68 arkada yanan geri vites lambamizi tespit ediyoruz |
69 geri vites lambamiz alttan ikinci lamba |
70 geri vites lambamiz |
71 lambayi cikartip altindaki arti ucu takip ediyoruz |
72 artik beyni sabitleme zamani geldi |
73 sabitleyecegimiz yeri temizliyoruz |
74 beynin altina yapistirdigimiz cift tarafli bandi aciyoruz |
75 ve belirledigimiz yere yapistiriyoruz |
76 park sensoru beyni yerine monte edilmis durumda |
77 arti ucun en ince oldugu yere beynin kirmizi kablosunu tiftiklemeden bagliyoruz |
78 hemen ustundeki eksi metaline de beynin siyah kablosunu tiftiklemeden takip ikisini de guzelce bantliyoruz |
79 kablolari toparlayip geri cektik |
80 beyaz lamba duyunu stop lamba kapagina geri taktik |
81 stop lambasi eski halindeyken arac kasasindaki yuvasina yerlestiriyoruz |
82 stop lambamizi takip vidalayarak ilk haline getirdik |
83 daginik kablolarimizi toplayip bantladik derli toplu hale getirdik |
84 yan kapagimizi da kapatarak isimizin yuzde 95 ini bitirdik |
85 bitti-bir tig bulabilirsem kabloyu tavan dosemesi altina itecegim-yuzde 5 te bu iste |
86 tığ bulamadım siyah silikonla yapıştırdım. sensörleri de arabanın rengine boyarsamam tamamdır. :) |
Kazasız belasız günlerde kullanmanız dileğiyle. Kalın sağlıcakla...
Ersin Keciş
şimdi göz atarken aklıma geldi. belirteyim; ben herhangi bir futbol takımı tutmuyorum. fenerli bir arkadaştan öğrendim BFB'nin anlamını geçen gün. o yüzden birisi sormadan diyeyim dedim. tutsam kayserispor'u tutardım. :))
YanıtlaSil