5 Temmuz 2020 Pazar

Two Trees Bluer 3D yazıcıya otomatik kapanma özelliği eklemek

Merhaba Arkadaşlar,

Uzun zamandır blog yazma fırsatı bulamıyordum. Bugün Two Trees Bluer 3D Printer'ı olanların, hatta sadece TTB3D değil diğer tüm 3D yazıcılarda da çok kolay şekilde uygulanabilecek, pratik bir "Auto Power Off" modül yapacağız. Yani 3D yazıcımızı baskı bittikten sonra kendi kendinin elektriğini kesecek şekle getireceğiz. Bu konuda her yazıcı markasının kendine özgü baskı sonrası otomatik kapanmayı sağlayan pahalı modüllleri var. Fakat biz bu işi sadece 2-3 TL ye (25 Cent) halledeceğiz.

Bunun için gerekenler:

  1. 1. Adet 220 volt AC ile çalışabilen, mümkünse 10 veya 16 amper, bulamıyorsanız benim kullandığım gibi 220 volt AC 3 amper olanından (yazıcınız çok akım çekerse kontaklar eriyebilir, o yüzden yüksek amper değerlerinde bir seçim yapmanız daha uygun olacaktır) 1 adet Sınır Anahtarı (Limit Switch)
  2. 2. Yaklaşık 100-120 cm civarında çok telli 2.5mm kesitli ikili halde 220 volt AC enerji kablosu.

Gerekli malzemeler: 1 metre 2.5mm kesitli çok telli 220v AC enerji kablosu ve en az 3 amper 220v AC switch.

Switch'in C ve NC (yani Common ve NormallyClosed) bacaklarını kullanıyoruz NO (Normally Open) bacağını kesiyoruz.

NO bacağı kesilmiş haldeki switch'imiz.

NO bacağı kesilmiş haldeki switch'imiz. Bu kesik bacağın kalan kısmını daha sonra izole edeceğiz.

Cihazımızı fiziksel ayarları ve şase terazisi bozulmayacak şekilde yatırıp alt kapağını açıyoruz.

Kapağı bu konumda açınca en sol üstte kırmızı ışıklı power buton'un kablolarını görüyoruz.
Sağ taraftaki 360watt'lık gümüş renkli PSU'muza gelen 2 tane kırmızı renkli kablo var.



Bu kırmızı kablolardan sağ taraftaki 24v DC. isterseniz switch'e bunu bağlayabilirsiniz. Artısı: Daha güvenli olacaktır. Eksisi: cihaz kapandığında "sadece" PSU açık kalacaktır.

Ben kendi cihazımda enm soldaki 220v AC girişi olan kırmızı kabloyu tercih ettim. Artısı: Cihaz komple kapanır. Sadece Kırmızı renkli power butonun ışığı açık kalır. (ben cihazın düğmeden açık olduğunu görmek için bunu tercih ettim. siz isterseniz power soketteki kabloyu da kullanabilirsiniz) Eksisi: Z eksen milinin olduğu sol sigma profil içinden insan hayatı için iyi izole edilmezse risk oluşturan 220v AC enerji kablosunu geçirmek. Bu riski kabul ediyorsanız ve ehil birisi iseniz bu tercihi yapınız. Aksi halde sağdaki 24v DC olan kırmızı kablodan gitmenizi öneririm. 

Power buton'dan PSU'ya giden kırmızı 220v AC kablosunu PSU'dan çıkartıp tam ortasından kesiyoruz.

Kestiğimiz kablonun ve haricen kullanacağımız kablonun uçlarını 10-15mm soyuyoruz. Varsa ısıyla daralan makaronları bu aşamada kablolara uygun şekilde yerleştiriyoruz. Yoksa elektrik bandı ile de uygun şekilde izole edebilirsiniz.

Kablolarımızı şu şekilde birleştiriyoruz: https://www.youtube.com/watch?v=gUJ6XBasBks&feature=youtu.be&t=30

Kablomuzun ek yerini varsa flux veya pastaladıktan sonra bu şekilde lehimliyoruz.

Isıyla daralan makaronumuzu lehim bölgesine çektik.

Makaronumuzu çakmakla ısıtıp lehim bölgesinin ilk izolasyonunu yaptık.

Ben izolasyonun sağlam olması için bir büyük boy makaron daha takmıştım kabloya. Onu da çakmakla ısıtıp daraltmak üzere ilk makaronun üzerine getirdim.

Aynı şekilde çakmağımızla 2.makaronu da ısıtıp daraltıyoruz.

İzolasyonumuz mükemmel oldu. :)

Switch'e gidecek kablomuzun diğer ucuna da kestiğimiz kırmızı kablonun PSU'ya giden bacağını bağlayacağız.

Aynı şekilde kablolarımızı hazırladık, makaronlarımızı geçirdik.

Uygun şekilde kabloları birbirine ekledik.

Aynı şekilde lehimledik.

1.makaronu lehim bölgesine aldık.

1.makaronu çakmakla ısıtıp izolasyonun ilk katmanını yaptık.

2.makaronu da ilk makaronun üzerine getirdik.

Onu da çakmakla ısıtıp daraltarak izolasyonu mükemmel hale getirdik.

Kırmızı kablomuzun PSU'ya gidecek olan ucunu PSU'da en soldaki söktüğümüz sokete getirdik.

Ve buraya ilk halinde olduğu gibi vidaladık. İlk hali ile tek farkı bu kabloyu eklediğimiz siyah kablodan dolandırarak uzatmış olduk. Siyah kablonun diğer ucuna da switch'imizin C (common-ortak uç) ve NC (normally closed-normalde kapalı) kontaklarına lehimleyince elektrik power buton'dan kırmızı kablonun ilk yarısına, oradan bizim siyah kablonun bir ucuna, oradan switche, switchten siyah kablonun diğer yarısına, siyah kablonun diğer yarısının alt ucundan kırmızı kablonun 2.yarısına oradan da yine eskiden olduğu gibi PSU'daki soketine girmiş olacak. Bu durumda switch'e bastığımızda normalde kapalı yani kısa devre durumda olan switch kontağını açacak ve iki kabloyu birbirinden ayırmış yani elektriği kesmiş olacak. Olay aslında gördüğünüz gibi çoook basit. :)

Kasa içindeki işlemler bitti. Şimdi siyah uzatma kablomuzu Z ekseninin sol tarafındaki kablo deliğinden dışarı çıkartıp kasamızı kapatabiliriz.

Siyah uzatma kablomuzun ucunu Z ekseninin sol tarafındaki kablo deliğinden dışarı çıkarttık.

Siyah uzatma kablomuzun tamamını Z ekseninin sol tarafındaki kablo deliğinden dışarı çıkarttık.

Eksen hareketlerinde kablolarında kıpırdayarak ufak ta olsa bir sürtünme ve bunun neticesinde deforme olma ihtimaline karşı Z ekseni tarafındaki kablo deliği ile siyah enerji uzatma kablomuz arasına kablomuza iki kat kalın, büyük makaron geçirerek ek izolasyon ve koruma sağlıyoruz.

Dışardan bu şekilde ilk hali, daha sonra pozisyonunun uygun olduğunu düşündüğümüzde çakmakla daraltıyoruz.

Kasa içinden de bu şekilde. Konumu iyi. Bu şekilde çakmakla içerden ve dışardan ısıtıp daraltıyoruz. Isıyla daralan makaron yoksa bu bölüme ek bir koruma yapmanızı öneririm. Hiç bir şey bulamazsanız siyah bir poşeti veya bir kauçuğu deliğin çevresine kablolar içinde kalacak şekilde sarmanızı öneririm. Kasa demirinin sürtünmeyle bu kabloyu kesmesi durumunda kasanın her yerinde ölümcül 220v AC elektrik dolanabilir. Bunu ihmal etmeyin. (sonraki versiyonda ufak bir röle ile aynı tesisat ve aynı kablo üzerinden sadece kasa içindeki bölümde ufak revizyonlar yaparak 5v, 12v veya 24v dolandıracağız. PSU dahil her şey kapanacak şekilde olacak tabi) 

Dışarı çıkardığımız kabloyu Z milinin olduğu sigma kanalından yukarı gönderiyoruz.

Dışarı çıkardığımız kabloyu Z milinin olduğu sigma kanalından yukarı gönderiyoruz.

Dışarı çıkardığımız kabloyu Z milinin olduğu sigma kanalından yukarı gönderiyoruz. BMG extruder'ın 2-3 cm üstünden kablo çıktı. Kablonun tamamını çekelim yukarı buradan.

Kablonun tamamını yukarı kadar ulaştırdık.

Artık kasanın içiyle altıyla bir işimiz kalmadı. Bunu da kapatıp cihazı dikebiliriz.

Artık kasanın içiyle altıyla bir işimiz kalmadı. Bunu da kapatıp cihazı dikebiliriz.

Cihazımızı dik konuma getirip silikon tabancası yardımıyla kablomuzu Z sütunu sigma profili içinden tavandaki sigma profile kadar yapıştırarak taşıyacağız.

İlk olarak Z motorunun köşesine sabitliyorum.

Biraz taşırdım. Siz daha iyi işçilik uygulayın. :) Neyse zaten cihazın arka tarafında kalacak, görünmeyecek. ;)

Silikon tabancası yardımıyla kablomuzu Z sütunu sigma profili içinden tavandaki sigma profile kadar yapıştırarak taşıyoruz.

Silikon tabancası yardımıyla kablomuzu Z sütunu sigma profili içinden tavandaki sigma profile kadar yapıştırarak taşıyoruz.

Silikon tabancası yardımıyla kablomuzu Z sütunu sigma profili içinden tavandaki sigma profile kadar yapıştırarak taşıyoruz.

Kablomuzu tavana kadar silikonla sabitledik. Ardından cihazımızı Z=280mm konumuna aldık. (bunu elle veya ehil iseniz siyah kablonun cihaz tavanındaki iki ucunu birbirine kısa devre edip cihazı açtıktan sonra Move menüsünden milimetrik olarak Z eksenini tavana taşıyarak yapabilirsiniz. Ben sonradan switch konumunu revize etmemek için böyle yaptım)

Sonra yine cihazımızın fişini çıkartıp tavandaki siyah kabloyu birbirinden ayırdıktan sonra kablonun tekini makaron geçirdikten sonra switch'imizin C (common-ortak uç) ucuna bağlıyoruz. Lehimlemeye hazır hale getiriyoruz. (bu aşamada kablonun mesafesini dışarda fazla artık/kalabalık kablo kalmaması için hesaplayıp fazlasını keserek switch'in son konumuna uygun şekilde ayarlayabilirsiniz. Ben switch'e kablo uzunken lehimledim. Switch konumunu ayarladım. En son artan fazla kabloyu aradan kesip fazlasını attıktan sonra kalanları geri lehimledim. Artısı: işçilik için dar alanda yorulmuyorsunuz. Eksisi: kabloda ilave bir ek daha oluyor. Siz nasıl uygun görürseniz o şekilde yapabilirsiniz)

Kablomuzun bir ucunu switch'in C (common-ortak uç) ucuna lehimledik.

Isıyla daralan makaronu soketin dibine kadar ittirdik, hatta biraz da yığdık. (bu önemli çünkü burada 220v AC olacak.

Yine çakmak vasıtasıyla makaronumuzu ısıtıp daraltarak izolasyonu sağlıyoruz. (ısıtırken bir yandan da elinizle makaronu sokete doğru ittirin ki geri büzülüp çekilmesin)

Şimdi de siyah kablomuzun diğer ucunu NC (normally closed-normalde kapalı) ucuna makaronunu geçirip bağlıyoruz.

Lehimlemeye hazır hale getirdiğimiz NC ucunu tüm maker arkadaşlara önerdiğim TS100 Mini havyamla lehimliyorum. :)

NC ucunun lehimi de tamam.

Makaronumuzu ittirip sokete getiriyoruz.

Çakmakla ısıtırken yine elimizle bir taraftan soketin dibine doğru ittirip diğer elimizle de çakmakla ısıtıyoruz. Soket demirinin görünmemesi lazım. Burada ölümcül 220v AC olacak. İzolasyonu iyi yapılmalı.

İlk başta kestiğimiz NO (normally open-normalde açık) ucumuzu elektrik bandıyla birkaç tur çevirip izole ediyoruz. Cihazımız switche bastığında C ve NC ucundaki 220v AC elektrik C ve NO uçlarına gider. O yüzden bu bacağın izolasyonu da yine hayati önem arz ediyor. Gerçi switchi en son ufak bir PLA kasanın içine koyacağız. O zaman NO bacağı kasanın içinde kalıyor ama olsun. Biz işimizi sağlama alalım. :) 

Ben kabloyu biraz bol kullanmışım. :)  Fazlalıkları switchi sol sigma sütununun üstüne yerleştirirken keseceğim.
Elimle kabaca switchin duracağı konumu belirleyip kesmem gereken kablo miktarını tespit ediyorum.

Tam bu noktada oğluma çizdirdiğim şu 20x20 sigma profil içindeki raya sabitlenen switch kasası parçasına ihtiyacınız olacak: https://www.thingiverse.com/thing:4531522

Bu bölümü sonraki gün yaptığım için ara safhaları görüntülemeyi unutmuşum. :(  Anlatayım: sigma profilin içindeki raya girecek bir switch kasası modelledik. (Gazi Makine Mühendisliği'nde okuyan oğluma çizdirdim) Switch kasasını bastık. Switch'i bu kasanın içine sıfıra sıfır geçirdim. Switch bu kasaya geçince NO bacağı da yeniden bir kez daha izole altına alınmış oldu. Switchin kasaya temas eden noktalarını silikonla sabitledim. (parçayı revize edecektik fakat daha fazla uğraşmak, uğraştırmak ve beklemek istemedim) üstüne de bir cırt kelepçe geçirdim. Sigma rayından içeri gönderip konumunu net bir şekilde belirleyip ray içinden de sağını ve solunu silikonlayıp kıpırdamaz hale getirdim. 
Artık kesip fazlasını attığımız kabloları da birleştirelim, işimiz bitsin. :)
Yine makaronlarımızı geçiriyoruz. Buranın da izolasyonu çok önemli, 220v AC buralardan geçecek.
Siyah üzeri beyaz çizgilli olan kablomuzu kendi eşine birleştirdik.
Lehimledik ve diğer kablomuzu da birleştirdik.
İkinci kabloyu da lehimledik.
Makaronlarını lehimlediğimiz bölgelere geçirdik.
Çakmakla makaronları ısıtıp daraltıyoruz. (burada yaptığım ufak bir hata var, siz yapmayın: kabloları aynı hizada kesmeyin. Yoksa lehimleyince ikisi de üst üste geliyor. birini 2cm ilerde olacak şekilde ayarlayın)
Makaronları ısıttık ilk katman izolasyonumuz güzel oldu. Üstüne de iki kabloyu birden içine alacak büyük makaronu geçirip onu da ısıtarak izolasyonu iki kat hale getirdik.
İşimiz bitti sayılır. Z milinin üst ucunda, tavan sigma profil içine kablomuzun fazla kalan 5-6 cm lik bölümünü tepiyoruz. :D
Önden de fazlasını alıp arkaya verdikten sonra bir elektrik bandıyla kıpırdamayacak şekilde sabitliyoruz. ve BİTTİ. :D

Donanımsal çalışma bitti. Fakat işlemin gerçekleşebilmesi için kullandığınız dilimleme programına şu end process gcode macro'sunu da eklemeniz gerekiyor arkadaşlar:

Bunun için CURA'da ana ekranda sol üstteki printer adına tıklayın,
Manage Printers / Yazıcıları Yönet'e tıklayın.
Machine Settings'e tıklayın,
Sağ alt taraftaki End G-Ccode bölümüne gelin en alta veya uygun bir yere şunları ekleyin:

M106 ;fanları son gaz calistir
M104 S0 ;hotend isitmasini kapat
M140 S0 ;tabla isitmasini kapat
G0 X0 Y0 ;x ve y yi home al
G4 S300 ;5 dk sogumayi bekle
G0 Z280 ;z yi switche gotur. ;)


Aynı kodları Simplify 3D kullanıyorsanız şuraya yapıştırın:
Ana ekranın sol altındaki Edit Process Settings butonuna tıklayın,
Gelen ekranda Scripts sekmesine tıklayın,
Ending Script sekmesine tıklayın,
Burada en alta veya uygun bir yere üstteki G-Code bloğunu ekleyip kaydedin.


Çalışmanın bitmiş halinin testini şu youtube videosunda görebilirsiniz:
https://youtu.be/hF_-vFjoY70

Bu yöntemle kapanmış cihazı geri açmak için elinizle Z eksen motorunu aşağı doğru 1-2 mm kadar hafifçe ittirin. Z ekseni switchten kurtulunca makine yeniden elektrik alıp çalışmaya başlar. sonra baskınızı verebilirsiniz.

Güle güle kullanın. :)

Selamlar.

Ersin Keciş




1 yorum:

  1. Two Trees Türkiye Grubuna selam olsun.
    Müdavimi olduğumuz Telegram Grubuna katılmak isteyenler şu linkten katılabilirler:
    https://t.me/TwoTreesTurkiye/

    YanıtlaSil